Pilihan Warna Interior Rumah & Furniture Minimalis

Pilihan warna untuk di dalam rumah dan di dalam ruangan
Menjadi hal yang penting dalam sebuah konsep desain rumah minimalis adalah pemilihan warna yang pas dengan desain perabotan dalam rumah itu sendiri. Dimana pada umumnnya warna yang dipilih adalah warna yang mampu memberikan kesan yang elegan sertaa netral misalnya warna putih, abu-abu, atu biru. bisa juga mengunakan warna yang mencolok, seperti halnya warna orange, merah.
Pemilihan warna disini nantinya akan berguna dalam memilih warna yang perabotnnya yang ada didalam rumah, seperti meja, sofa, lemari serta kursi, bahkan beberapa alat elektronik. karna warna yang dipilih haruslah diserasikan antara warna dinding dengan watna perabotanrumah anda.

Paduan Warna Rumah Tampak Depan
Paduan Warna Rumah Tampak Depan
Memang memilih warna cat dinding, sangatlah membingungkan ketika hendak menghias tempat kediaman rumah sendiri. Diperlukann pemikiran yang matang dengan penuh pertimbangan, supaya tidak menyesal di kemudian hari. Pemilihan warna cat rumah yang tidak tepat akan sangat mempengaruhi kehidupan penghuni rumah, maka dari itu hendaklah untuk menentukan pilihan. Kita harus mengexplore pilihan warna-warna cat rumah yang sedang menjadi trend ( mengikuti mode jaman).
Namun setiap warna memiliki kuasa dalam mempengaruhi gaya hidup seseorang dan melengkapi sebagai kehidupan.Warna juga mempunya arti, istilah bisa membangkitkan selera makan, dan juga ketenangan bagi penghuninya.

Desain Ruang Keluarga Warna Hijau & Putih
Ruang keluarga paduan warna hijau dan putih
Paduan warna dinding Hijau, polesan warna hitam pada kusen, meja, sofa putih, dengan variasi plafon dan lampu hiasa gantu menjadiakan ruang tamu yang cantik dan elegan. Ruang tamu utama merupakan pandangan mata setiap kali seseorang masuk kerumah anda.
Hijau sangat sejuk mudah dipadukan dengan warna lain di sekelilingnya, memberikan kesan yang nyaman, juga suka dikaitkan dengan istilah mudah rezeki, sehat, sejuk, dan hangat.
Coklat menyatakan kesetabilan, kepercayaan, setiakawan, dan senang didekati. Coklat ialah warna bumi (tanah) dan dikaitkan dengan semua unsur semula jadi dan organik. Coklat juga mampu memberi suasana nyaman dan nyantai. Coklat sesuai digunakan untuk ruang-ruang yang sering menjadi tumpuan seperti ruang tamu. Coklat juga boleh dipadukan dengan warna 'hangat'


Paduan Warna Merah & Hitam
Paduan Warna Merah & Hitam

Merah dikaitkan dengan keremajaan, dan kesenangan. Merah ialah warna gembira, ceria, dan adakalanya seperti 'bebas'. Merah di kaitkan sebagai warna romantis, dan rasa kelembutan.
Jingga, yang dipadukan dengan merah, ialah warna yang berkaitan dengan masa kesenangan, suka ria dan hari-hari yang bertenaga, terdapat kesan yang baik pada tema kontemporari, tetapi bukannya pada tema tradisional.

Ruang Tamu yang Cantik nan Elegan
Warna Ungu dan Putih Lebiih Cantik

Ungu dikatakan eksotik, karena jarang atau luar biasa bagi warna alam. warna ini melambangkan raja, bangsawan, kerohanian, dan misteri. Ungu mengandung keseimbangan unsur merah yang merangsang dan biru yang menenangkan. Kesan setengah tona ungu mungkin agak keterlaluan, tetapi penggunaan tona seperti pastel lavender untuk sebuah bilik boleh memberi  rasa segar dan 'terangkat'. Dengan unsur raja dan mistik, ungu menggambarkan ciri kemewahan dan kekayaan.

Desain Interior Ruangan
Penataan Aksessoris Ruangan Menjadi Hidup

Biru adalah warna langit dan lautan, terkenal sebagai warna "kegemaran". Biru mencerminkan kepercayaan, tidak bergantung, dan memberikan rasa tenang, nyaman, kesejahteraan. Biru mudah untuk dipadukan dengan banyak warna, sebab itulah skema warna biru banyak dipilih.
Kuning membawa suasana riang, gembira, dengan mitos seseorang yang dikelilingi warna kuning akan merasa lebih optimis. Sebaliknya warna kuning jika tonanya keterlaluan, maka lebih mudah menyebabkan keletihan mata.
Putih melahirkan kesucian, ia merupakan gabungan semua warna yang ada di dalam spektrum warna, putih kadang menghasilkan kesan tanpa warna atau natural, bening.
Hitaam merupakan presepsi kekuatan, kuasa, misteri, mewah, juga diartikan sebagai kebijaksanaan. Hitam menonjolkan ciri serius yang dapat membangkitkan emosi yang kuat.

Konsep desain minimalis ini memang lebih menonjolkan kesan yang lebih simpel dan praktis namun tetap mampu memberikan kesan yang mewah dan elegan sesuai dengan gaya hidup, kesan yang memberikan keselarasan kepada siapa saja.
Pengunaan warna terang memberikan impak besar dengan menampakan ruang dalam rumah anda lebih liuas. Bila ruangan anda kecil hindarilah pengunaan warna  gelap seperti hitam kelabu dan merah hati, akan menjadikan ruangan anada terasa menjadi lebih kecil dan sempit.

Pertimbangkan psikologi warna semasa anda merancang skema warna untuk ruang dirumah anda, Warna juga telah terbukti menghasilkan respon secara fizikal juga membuat anda nyaman di rumah.